.

Na pytanie o to z czym kojarzy się nam Kłodzko większość odpowiada: z twierdzą, a konkretnie z Twierdzą Kłodzką. Niektórzy patrząc na tę budowlę widzą tylko zespół labiryntów będących systemem obronnym z XVII i XVIII wieku. Niektórzy widzą coś znacznie głębszego i bardziej duchowego. Wyraz twierdza wiele razy zostaje użyty w Biblii. W jakich okolicznościach? O jakim obliczu Boga może przypominać mieszkańcom Kłodzka oraz turystom, a także uczestnikom II Orszaku Trzech Króli w Kłodzku kłodzka fortyfikacja?
„Potężną twierdzą jest imię Pana, tam prawy się schroni.” (Prz 18,10)
„Kto przebywa w pieczy Najwyższego i w cieniu Wszechmocnego mieszka, mówi do Pana: Ucieczko moja i Twierdzo, mój Boże, któremu ufam. Bo On sam cię wyzwoli z sideł myśliwego i od zgubnego słowa. Okryje cię swymi piórami i schronisz się pod Jego skrzydła: Jego wierność to puklerz i tarcza. W nocy nie ulękniesz się strachu ani za dnia - lecącej strzały, ani zarazy, co idzie w mroku, ni moru, co niszczy w południe. Choć tysiąc padnie u twego boku, a dziesięć tysięcy po twojej prawicy: ciebie to nie spotka.” (Ps 91,1-7)
„Pan moją siłą, moją twierdzą, moją ucieczką w dniu ucisku. Do Ciebie przyjdą narody z krańców ziemi i powiedzą: Przodkowie nasi odziedziczyli tylko kłamstwo - nicość pozbawioną jakiejkolwiek mocy. Czy może człowiek uczynić sobie bogów? To przecież wcale nie są bogowie! Dlatego też pokażę im, tym razem dam im poznać moją rękę i moją siłę; i zrozumieją, że moje imię - Jahwe!” (Jr 16,19-21)
„Miłuję Cię, Panie, Mocy moja, Panie, ostojo moja i twierdzo, mój wybawicielu, Boże mój, skało moja, na którą się chronię, tarczo moja, mocy zbawienia mego i moja obrono! Wzywam Pana, godnego chwały, i jestem wolny od moich nieprzyjaciół.” (Ps 18,2-4)
„Pan moją mocą i tarczą! Moje serce Jemu zaufało: Doznałem pomocy, więc moje serce się cieszy i pieśnią moją Go sławię. Pan jest mocą zbawczą dla swojego ludu, twierdzą zbawienia dla swego pomazańca.” (Ps 28,7-8)
„W Tobie, Panie, moja ucieczka, niech nie doznam wstydu na wieki; wyrwij mnie i wyzwól w Twej sprawiedliwości, nakłoń ku mnie swe ucho i ocal mnie! Bądź mi skałą schronienia i zamkiem warownym, aby mnie ocalić, boś Ty opoką moją i twierdzą.”(Ps 71,1-3)
„Skłoń ku mnie ucho, pośpiesz, aby mnie ocalić. Bądź dla mnie skałą mocną, warownią, aby mnie ocalić. Ty bowiem jesteś dla mnie skałą i twierdzą; przez wzgląd na imię Twoje kieruj mną i prowadź mnie!” (Ps 31,3-4)
„Dusza moja spoczywa tylko w Bogu, od Niego przychodzi moje zbawienie. On jedynie skałą i zbawieniem moim, twierdzą moją, więc się nie zachwieję.” (Ps 62,2-3)
„Spocznij jedynie w Bogu, duszo moja, bo od Niego pochodzi moja nadzieja. On jedynie skałą i zbawieniem moim, On jest twierdzą moją, więc się nie zachwieję.” (Ps 62,6-7)

24 stycznia 2016

Manifestacja KOD w Kłodzku



     Manifestacja Komitetu Obrony Demkoracji w Kłodzku reklamowana do niedawna jako ruch obywatelski okazała się kolejnym partyjnym pomysłem "oderwanych od koryta" na to, aby w sposób zakamuflowany wyrazić swoją niechęć do tego, że nia ma ich w miejscu, gdzie byli przez "tyle lat", i gdzie zapewne, według ich mniemania być powinni. Przy kłodzkim ratuszu spotkali się kludzie w większości starsi w liczbie około 50-60 osób, któzy wywodzą się ze środowisk PO (poseł Monika Wielichowska na zdjęciu), pracownicy sądu w Kłodzku, kilkoro przedsiębiorców oraz kilka rodzin z dziećmi. Zaskakujące było zachowanie policji...
           Na spotkaniu przy Kłodzkim ratuszu panowała dość kulturalna atmosfera. Oprócz 4-5 osób, które nie zapanowały nad swoimi emocjami - równo po każdej ze stron, wszyscy inni w sposób spokojny manifestowały swoje racje. Przeciwnicy KOD-u, których było kilkunastu, w porywach do 20, otoczeni byli kordonem policji. 
           Każdy ma prawo do prezentowania swoich racji. I cieszę się, że ta oto grupka kłodczan i nie tylko - skorzystała z tego prawa. Osobiście znałem około dziesięciu protestujących przeciw... no właśnie - sami nie wiedzieli przeciw czemu. Rozmowa z dwiema paniami po manifestacji dowiodła, że część osób z syndromem KOD to po prostu biedni ludzie nie rozumiejący przemian w naszej ojczyźnie, a być może w ogóle tego, co siędzieje. Rzeczone niewiasty poinformowały mnie o tym, że ich obecność w tym miejscu jest znakiem protestu przeciw rządom PIS, które w najbliższym czasie wskażą jedyne możliwe formy modlitwy, a część wyznań chrześcijańskich - niekatolickich będzie musiała uciekać z Polski. Drogie Panie! Ni takiego nie będzie miało miejsca! Zapewniam - a zresztą, same zobaczycie. Możecie spać i modlić się jak chcecie spokojnie. Łączy nas wiara w Jezusa Chrystusa i w jego zbawczą mękę, smierć i zmartwychwstanie. Bogu dzięki!
        W sposób szczególny "wykazywał się" jeden z funkcjonariuszy policji , który przedstawiał się jako dowódca akcji. Tenże policjant reagował co chwilę uspokajając osoby demonstrujące swoją niechęć do raji przedstawianych przez KOD, nakazywał legitymowanie oraz informował o możliwych konsekwencjach. Czyżby nakaz z góry? Sprawdzimy, zwłaszcza, że niedługo zmieni się komendant wojewódzki policji. Klimat, który szanowny funkcjonariusz twqorzył wokół swojej osoby oraz nakazy, które wydawał podwładnym delikatnie rzecz ujmując wskazywały na jego nadwrażliwość. Inni patrząc na to zachowanie widzieli w nim nic innego jak posłuszeństwo odgórnej opcji, która miała za zadanie traktować KOD jako ludzi, których należy ochraniać nawet przed słowem prawdy wypowiedzianym nieco głośniejszym tonem. Mam nadzieję, że wkrótce zostaną wyciągnięte należne konsekwencje z tego typu zachowania.
        Zaniteresowanym zrozumieniem różnic w pojomowaniu wolności, demokracji i innych praw przez byłe i obecne rządy polecam ten film:

Poznajecie kogoś na zdjęciach?
Jarosław Komorowski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz